Het is 2009. Wij, Sandra en Annemarie, oud-studiegenoten communicatiewetenschappen hebben net de stap gezet om ons mediabedrijf Zezz op te richten.
In dezelfde periode worden we allebei geconfronteerd met ongeneeslijke ziekte en overlijden in onze naaste omgeving. Van dichtbij ervaren we het verdriet en de rouw die hiermee gepaard gaat. We zien hoe onze omgeving worstelt met de angst voor lijden, dood en een onwaardig einde. We zien veel onwetendheid, omdat de informatie afstandelijk en versnipperd is. We zien een grote behoefte aan controle en grip om te kunnen dealen met de onzekerheid.
En we realiseren ons: wij kunnen ze met goede en betrouwbare informatie beter voorbereiden op een leven met een ziekte in de palliatieve fase. Want als je goed geïnformeerd bent, kun je zelf keuzes maken en dat geeft rust in je hoofd en grip op een ongrijpbaar proces dat bij iedereen anders loopt.
Maar hoe pakken we dat aan? Hoe maken we zo’n groot en emotioneel onderwerp als palliatieve zorg behapbaar? Juist onze communicatiedeskundigheid bleek de missing link en een belangrijke toegevoegde waarde. We vonden deskundige en ondernemende partners: de regionale Netwerken Palliatieve Zorg. En zo ontstond Pal voor u. Het eerste magazine verscheen in 2011.
Stap voor stap bouwden we onze expertise over palliatieve zorg uit. En steeds meer mensen vinden bij ons informatie en inspiratie. Door te informeren, inspireren én activeren geven we onze medemens regie. We helpen ze om minder bang zijn voor wat er gaat komen, waardoor ze rust in het hoofd hebben. Maar het allerbelangrijkste is dat ze beter voorbereid zijn om met (palliatieve) zorg te leven!
Lieve groet,