Mindfulness bij kanker: 8 tips

Wanneer je te horen krijgt dat je een ernstige ziekte hebt, kan dat nieuws een behoorlijk overdonderende impact hebben. Naast de tips die Pal voor u geeft over omgaan met dit soort nieuws en het gesprek met je arts hierover zijn er ook andere manieren om hier mee om te gaan. Denk bijvoorbeeld eens aan mindfulness, een vorm van meditatie rondom bewuste aandacht. Met mindfulness is het mogelijk om tijdens het ziek zijn en herstel andere dingen te ervaren dan bijvoorbeeld verdriet of boosheid.

Ida Linse en Marijke Bruining publiceerden in 2015 het boek ‘Mindfulness bij kanker’ en stelden aan de hand daarvan acht praktische tips op om je lichaamsenergie beter te verdelen en jezelf te kalmeren wanneer je hoofd vol zit met gedachten.

Mindfulness tips:

  1. Wrijf je handen tegen elkaar warm. Leg ze op je buik en adem naar de warmte.
  2. Leg je handen met de rug op je bovenbenen en plaats van beide handen de duim en wijsvinger zachtjes tegen elkaar, zonder te drukken. Adem drie keer naar de contactpunten tussen duim en wijsvinger.
  3. Voel je voeten, zittend of staand. Voel of ze warm of koud zijn. Volg met je aandacht de baan van je linker kleine teen naar je linkerhiel, en terug naar je kleine teen. Doe dit daarna rechts. Volg daarna afwisselend links en rechts de baan van je grote teen naar de binnenkant van je hiel en terug.
  4. Zie je gedachten als ballonnen die wegdrijven op de wind.
  5. Voel de adem bij je neus. Volg de adem door je neus naar binnen en naar boven, naar een plekje tussen je wenkbrauwen. Laat de adem de binnenkant van je voorhoofd aanraken, als een zonnig, licht briesje dat je hoofd stiller maakt.
  6. Span je gezicht: knijp je ogen dicht, maak een klein mondje. Ontspan dan alle spieren in je gezicht en laat je gezichtsuitdrukking zacht en open worden.
  7. Adem in en span je gehele lichaam aan, met gebalde vuisten. Ontspan vervolgens in één keer je gehele lichaam, terwijl je de lucht door je open mond naar buiten brengt met een zucht. Herhaal dit drie keer.
  8. Word wakker voor de ‘gewone’, dagelijkse routine. Welke handeling verricht je gewoonlijk zonder erbij na te denken? Kies een eenvoudige handeling die je dagelijks zonder nadenken verricht: tandenpoetsen, je afdrogen, je aankleden, afwassen, de was vouwen, je kind voorlezen, de toiletpot schrobben, de tafel dekken. Laat het iets zijn wat je zelf in de hand hebt en waar je niet snel bij wordt gestoord. Haal jezelf uit je normale ritme door de handeling ietsje langzamer uit te voeren dan normaal. Oplettend zijn is, zoals Kabat-Zinn (2009) zegt, opmerkzaam blijven gedurende een reeks van tijdloze momenten.

Meer weten of mindfulness bij kanker? Bezoek dan mindfulnessbijkanker.nl.

Bron: Na de diagnose – Acht minitips